• +316 38 10 88 12
  • hallo@mikewilms.nl

Conversie optimalisatie: begin bij het begin

Artikel met uitleg over de conversie optimalisatie piramide

Conversie optimalisatie: begin bij het begin

Mike No Comment

ConversionFunnel

Het is niet heel moeilijk het aantal verkopen van jouw webshop te verhogen. Doe je producten voor de helft van het geld de deur uit, je conversie zal zeker stijgen. Is dit werkelijk een optie? Nee, want er moet geld in het laatje komen.

“De meeste bedrijven zitten in de business om geld te verdienen. Alleen focussen op conversiepercentages, kan je behoorlijk op het verkeerde been zetten”, betoogt Peep Laja op zijn weblog ConversionXL.

Je moet uit de enorme brij aan webshops springen, wil je bezoekers overtuigen dat bij jou kopen de beste optie is. Zomaar een ideetje voor je website laten uitwerken door een ontwikkelaar is niet meer genoeg. De heren technici kunnen prachtige dingen maken die prima functioneren, maar overtuigen ze de bezoeker van je site ook? Bereik je er je doel mee?

Dat is de vraag. Was het eerder al heel wat dat je een site een website of -shop had, tegenwoordig moet je met meer komen. En beter denk je na over de vraag of je bereikt wat je wilt, want de concurrentie is moordend. De ene webshop is nog goedkoper dan de ander.

Hoe haal je meer conversie / omzet / sales / leads?

Weet wat je bezoeker wil. Door te leren denken als je klant, kan je perfect inspelen op zijn wensen en behoeften. Het geeft je de mogelijkheid de bezoeker ongemerkt een goede ervaring op je site te bieden. User experience en persuasive design zijn de elementen waarin je wilt uitblinken.

Onderstaande piramide is gebaseerd op de welbekende Piramide van Maslow die de behoeften van de mens rangschikt. De gedachte van Maslow is dat een mens pas streeft naar een hogere behoefte als de behoefte daaronder gestild is.

Nou willen we het verlangen naar een goed werkende website niet op dezelfde voet plaatsen als Maslows behoeften als veiligheid en sociaal contact, maar toch.Doe maar eens alsof ze wel van levensbelang zijn. Het zal je belonen.

Er zijn al veel piramides bedacht voor user experience, usability en CRO. Wij hebben de beste elementen uit de verschillende gebieden gecombineerd. Website-optimalistie is niet het een of het ander: een goede ervaring wordt alleen gehaald door een combinatie van alle elementen.

De website optimalisatie & conversie optimalisatie piramide

Conversie piramide

i. Functional

Hou direct maar op als een website niet functioneert. Over een goede ervaring mogen we niet eens nadenken als de website hapert, niet goed wordt weergegeven of anderszins vervelend doet. Alle ingebouwde elementen van de site moeten doen waarvoor ze op de wereld zijn gezet. Hapert een onderdeel? Dan word je daar keihard op afgerekend. Trek je developer aan z’n jasje. Hij zorgt ervoor dat dat motor van je website goed draait.

ii. Reliable

Als een potentiële klant je site wil bezoeken, dan kan de site maar beter klaar staan. Je site moet reliable zijn: ofwel, altijd beschikbaar zijn. Bijna slaafs moet hij snel de pagina’s tevoorschijn toveren en moet de website foutloos zijn.

iii. Usable

De website moet helder te gebruiken zijn. De bezoeker moet bijna met zijn ogen dicht kunnen navigeren om zijn of haar doelen te bereiken. Gebruiksvriendelijkheid en usability, daar ben je op uit.

iv. Pleasurable

Als hetzelfde product voor hetzelfde geld links in een lelijke winkel en rechts in een mooie winkel wordt aangeboden. Voor welke zaak ga je dan? Juist: zorg ervoor dat je site er goed uitziet en ene bezoek eraan als prettig wordt ervaren. Designers zijn op dit niveau erg belangrijk. Zij weten met welk design ze de bezoeker een goede ervaring kunnen geven. User experience betreft de algehele indruk die een bezoeker van een site krijgt, terwijl hij erdoor heen reist.

v. Persuasive

Heb je al het voorgaande bereikt en staat er een gelikte site met functionaliteiten die altijd werken en waarop de bezoeker een plezierige ervaring heeft? Pas dan komt het topje van de piramide in zicht: persuasive design. Er zijn honderden verschillende technieken om bezoekers, al dan niet op subtiele wijze, te overtuigen en over te halen tot de actie die je wilt. Veel daarvan komen uit de offline marketing, maar zijn ook online goed toe te passen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de de zes overtuigingstechnieken van Robert Cialdini: Autoriteit, Sympathie, Sociale bevestiging, Schaarste, Wederkerigheid en Consistentie.

Let op!

Hapert nummer 1? Dan ga je nooit nummer 2 bereiken, laat staan nummer 5. Weet met wie je te maken hebt Zoals je hebt gelezen, wordt het vanaf niveau 3, Usable, belangrijk wat de bezoeker kan, vindt en doet. Om dat in goede banen te leiden moet je weten met wie je van doen hebt. Leer je bezoekers kennen.

  • Wie zijn ze?
  • Hoe denken ze?
  • Wat willen ze?
  • Hoe zorgen we ervoor dat ze tot actie over gaan?

Om op al die vragen antwoord te krijgen zijn verschillende onderzoeksmethoden te gebruiken. Een doelgroepanalyse levert inzicht in behoeften en acties van een specifieke groep, een A/B test laat zien welke inrichting van de site tot meer verkopen leidt. De kleur van een button, de plaats van het winkelmandje, dat soort zaken. De overeenkomst tussen de verschillende methoden is dat ze allen de gebruiker centraal stellen. In een volgend artikel gaan we dieper in op de verschillende methoden die je kunt gebruiken bij de ontwikkelcyclus van je site.

Voor nu: Begin op het juiste niveau en werk gestaag naar de top om je conversieratio’s te verhogen.